Europarlementariër Bas Eickhout: “Meer transparantie en strengere ethische regels zijn het beste antwoord op dit schandaal. De stemming vandaag laat zien dat een meerderheid van het Europees Parlement bereid is om anti-corruptieregels substantieel aan te scherpen.”

In de resolutie die het Europees Parlement vandaag aannam staat onder andere dat contacten met lobbyisten, ook van buiten de EU, verplicht openbaar moeten worden. Ook steunde een meerderheid een verplichte afkoelingsperiode voor Europarlementariërs voordat ze een nieuwe functie aannemen waarin belangenverstrengeling kan plaatsvinden. Op voorstel van GroenLinks pleit het Europees Parlement ook voor een verplichte registratie van iemands bezittingen bij het begin én aan het eind van de functie als Europarlementariër, zodat zelfverrijking eerder aan het licht komt.

Eickhout: “Deze stemming betekent dat het Europees Parlement echt aan de slag moet om interne regels en structuren aan te passen om zo het geschade vertrouwen terug te winnen.”