Een meerderheid van het Europees Parlement stemde in met het door de Europese Groenen ontworpen mandaat voor een bijzondere parlementscommissie die onderzoek gaat doen naar belastingontwijking in de Europese Unie. Deze commissie kan druk zetten op de Commissie-Juncker en de EU-landen om meer werk te maken van een rechtvaardig Europees belastingbeleid.

Europarlementariër Eickhout: “Het Europees Parlement gaat uitzoeken op welke manier de regels zijn overtreden bij jarenlange praktijken van belastingontwijking in heel Europa. Dit biedt kansen om de nog altijd trage en halfslachtige aanpak van belastingontwijking een nieuwe boost te geven.”

Grote fracties alsnog overstag

Aanvankelijk wilden de grootste fracties in het Europarlement alleen een vrijblijvende resolutie aannemen over dit onderwerp. Dankzij grote druk van de Groene fractie komt er nu een bijzondere commissie die de complexe problematiek rond belastingontwijking grondig kan onderzoeken. Weliswaar hadden de Groenen liever het zwaarste middel, een parlementaire enquête, ingezet om de onderste steen boven te krijgen, maar in ieder geval is het mandaat dat de basis was voor die enquêteaanvraag, nu de onderzoeksopdracht voor de bijzondere commissie.

GroenLinks rekent erop dat belangrijke Europese en nationale politici en bestuurders van grote bedrijven voor de commissie zullen verschijnen om zich te verantwoorden voor de huidige situatie waarin multinationals vrijwel geen belasting betalen waardoor de rekening komt te liggen bij kleine bedrijven en burgers. Met een parlementaire enquête zou die druk groter zijn geweest. “Het komt er nu op aan dat de leden van de commissie hun partijgenoten in de lidstaten onder druk zetten om alle informatie te verstrekken en op te komen dagen wanneer zij gevraagd worden om verschijnen voor de commissie.”

De Groenen hebben onder anderen hun fractievoorzitter Philippe Lamberts als lid van de commissie naar voren geschoven en zetten daarmee zwaar geschut in. Lamberts maakte eerder furore door de bonussen van bankiers aan banden te leggen.