SOS lucht

Europese Commissie is verantwoording schuldig over beschamende dieselgate-deal

“De Europese Commissie staat vanmiddag een pittig debat te wachten.” Europarlementariër Bas Eickhout wil de Europese Commissie ter verantwoording roepen over de beschamende deal die het vorige week sloot met EU-landen, waardoor dieselauto's voor onbepaalde tijd Europese normen mogen blijven overschrijden. Eickhout bereikte eerder dat het Europees Parlement zich scherp uitsprak tegen autofabrikanten die sjoemelen met uitstootnormen. “Die normen zijn er om onze gezondheid te beschermen.”

Vorige week sloten de Europese Commissie en EU-landen een schandalige deal waardoor dieselauto's voor onbepaalde tijd de maximumnorm voor stikstofoxide (NOx) met onvoorstelbare marges mogen blijven overschrijden. De milieucommissie van het Europees Parlement vraagt in een bijeenkomst vanmiddag de Europese Commissie om uitleg.

In de deal is afgesproken dat auto's de nu geldende norm van 80 milligram uitstoot stikstofoxide per kilometer 2,1 keer mogen overschrijden. Na 2021 zou dat 1,5 keer worden. En dat alles onder het mom van 'statistische onzekerheid' bij het meten.

Eickhout: “Vergelijk het met een snelheidslimiet van 120 kilometer per uur. Als we dezelfde redenering toepassen op het meten van de snelheid van auto's op de weg, dan zou het wettelijk toegestaan zijn om tot 2021 met 252 kilometer per uur over de snelweg te vliegen en daarna tot in oneindigheid met 180 kilometer per uur.”

Daar komt nog eens bij dat de Europese Unie al normen heeft die twee keer zo ruim zijn als de standaard in de Verenigde Staten, merkt Eickhout op. “De gang van zaken rond dieselgate en de testprocedure laat telkens weer zien hoe de Europese politiek slechts een spreekbuis van de auto-industrie is. En het ergste is nog dat de huidige commotie daar niets aan lijkt te veranderen.”

Eickhout gaat bezwaar maken tegen het besluit van de Europese Commissie. “Dan moeten de politici die nu telkens schande spreken, laten zien dat de verontwaardiging niet gespeeld is.” Als een meerderheid van de Europarlementariërs het bezwaar van Eickhout steunt, dan moeten Europese Commissie en EU-landen terug naar de onderhandelingstafel.