Het lijkt er sterk op dat de Europese Commissie al in 2011 op de hoogte was van het gebruik van sjoemoelsoftware. Dat onthulde het Duitse tijdschrift Wirtschaft Woche vrijdag. Europarlementariër Bas Eickhout ziet daarin bevestigd wat hij al langer vermoedde: “De Europese Commissie was blind en doof voor een ieder die twijfels uitte over de Europese auto-industrie. Een typisch voorbeeld van hoe een krachtige lobby het kritisch vermogen afstompt.”

Volgens Eickhout heeft de Europese Commissie serieuze vragen te beantwoorden naar aanleiding van de onthullingen. In 2011 zou de Commissie al bewijs in handen hebben gekregen dat middels software de tests ongeoorloofd gemanipuleerd werden. Dit zou betekenen dat eurocommissaris Elżbieta Bieńkowska onlangs het Europees Parlement verkeerd informeerde. “Dat de Europese Commissie op haar handen zat rond deze kwestie was al duidelijk, maar dat zij keiharde bewijzen genegeerd heeft is een schandalige gang van zaken.”

De Europese Groenen eisen een grondig onderzoek naar de gang van zaken. Daarnaast wil Eickhout Bienkowska naar het Europarlement halen om tekst en uitleg te geven. Volgens Eickhout onderstreept deze laatste ontwikkeling de noodzaak voor een parlementair onderzoek naar dieselgate. “Het een na het andere schandaal komt boven tafel, het wordt tijd dat het Europees Parlement een enquête houdt om tot aanbevelingen te komen om dit soort parktijken tegen te gaan.”

Afgelopen week maakte Eickhout officieel bezwaar tegen het compromis dat de Europese Commissie sloot met de lidstaten over de praktijktests die in 2017 ingaan. Dit bezwaar is de eerste stap om een veto uit te spreken over de in Eickhouts ogen veel te zwakke wetgeving over het testen van auto’s.