Corinne Ellemeet deed de uitspraken bij de lezing "Voor Europa. Voor een progressieve, waardegedreven politiek over de landsgrenzen heen" tijdens het jubileumsymposium van De Linker Wang.

Volgens Ellemeet staat Europa door de oorlog in Oekraïne op een kruispunt in de geschiedenis. Dit is het moment om te reflecteren op de stand van zaken. Zijn we ons voldoende bewust geweest van de noodzaak van een sterk Europa? Hebben we voldoende geluisterd naar waarschuwingen uit andere Europese landen over de dreiging uit Rusland? En wat voor Europa hebben wíllen we zijn in de toekomst?

Minder veto’s, meer democratie
Daarom is het nu belangrijker dan ooit om de kernwaarden van progressieve politiek weer de focus maken van Europa. De kern van progressieve politiek is altijd de status quo bevragen, stelt Ellemeet: ‘We moeten kritisch blijven, ook op onze eigen standpunten’.

Ook is het volgens haar cruciaal om Europa te democratiseren. Door veel meer mensen te laten meepraten via burgerraden. En door meer democratische besluitvorming binnen Europese instituties: ‘Zolang belangrijke besluiten in de Europese Raad kunnen worden getorpedeerd door veto’s komen we niet verder’, stelt Ellemeet.

Zo komt de Europese aanpak van belastingontwijking onvoldoende van de grond omdat het door een veto van enkele landen wordt tegengehouden. Volgens Ellemeet heeft zo’n veto niks met democratie te maken, de enige die daar van profiteren zijn grote bedrijven. ‘Daarom moeten we van de vereiste unanimiteit op dit dossier af’.

Juist nu dit kabinet in het regeerakkoord de aanpak van belastingontwijking vooral op Europa afschuift, vindt Ellemeet het de hoogste tijd voor verdragswijziging die een einde maakt voor veto’s op Europees belastingbeleid. Ook moet er via verdragswijziging een einde komen aan het veto op het buitenlandbeleid zodat Europa geopolitiek sneller en slagvaardiger kan opereren. Ze roept de ministers van Financiën, Buitenlandse zaken én de minister-president op zich hier hard voor te maken.

Een groen en sociaal fundament
Ellemeet roept op om bij de doorrekening van Europees beleid minder te focussen op groei en regeldruk en ook daarvoor het Europees Verdrag aan te passen.

‘We hebben een toets op brede welvaartsdoelen als gelijkheid en klimaat nodig (…) We moeten de grote vraagstukken van onze tijd binnen Europa aanpakken, maar dit lukt niet zolang dit kabinet de interne markt als aanjager van economische voorspoed blijft zien’, aldus Ellemeet.

De lezing is de aftrap van ‘Project Europa’: een GroenLinks initiatief om met elkaar in gesprek te gaan over hoe wij solidariteit binnen Europa zouden moeten vormgeven. Op 9 mei organiseren Corinne Ellemeet en PvdA Kamerlid Kati Piri samen een evenement over Europa.

Wil je bijdragen aan dit gesprek? Deel jouw verhaal over Europa van maximaal 250 woorden via vragen@groenlinks.nl

“ De kern van progressieve politiek is altijd de status quo bevragen ”