Als we samenwerken aan windenergie op de Noordzee, dan pakken we klimaatverandering aan, stoppen we met import uit onbetrouwbare landen en hebben we een alternatief voor gaswinning in Groningen. En het levert nog banen op ook. Nederland kan voorop lopen in de Europese Energieunie, maar dan hebben we een radicale koerswijziging nodig. Als we de Energieunie serieus nemen, dan stoppen we met de miljardenverslindende gasrotonde. Dat zijn de conclusies van het rapport Samenwerken op de Noordzee dat GroenLinks dinsdag presenteerde.

“De conclusie is helder”, vindt GroenLinks-partijleider Bram van Ojik. “Het is onverstandig om miljarden te investeren in de infrastructuur voor gas terwijl heel Europa juist gaat inzetten op onafhankelijkheid van landen als Rusland.” Nederland zou zich volgens Van Ojik beter kunnen richten op het verbinden van duurzame energiebronnen op en rond de Noordzee. “Dan maken we ons minder afhankelijk van de grillen van Rusland, creëren we meer banen en doen we de aarde ook geen geweld aan.”

GroenLinks wil dat er niet langer geïnvesteerd wordt in infrastructuur voor gas, maar in infrastructuur voor duurzaam. De vijf voornaamste voordelen van samenwerken op zee

1. een einde aan de afhankelijkheid van energie uit onbetrouwbare landen
  2. duurzame economische groei en meer werkgelegenheid
  3. een winstgevend alternatief voor de gasrotonde
  4. een leiderschapspositie in een snelgroeiende wereldwijde markt
  5. de overstap van vuile naar schone energie

Europese Energieunie

De Europese Commissie presenteert woensdag haar voorstellen om te komen tot een Europese Energieunie die ervoor zal moeten zorgen dat EU-landen zich niet meer door regimes als dat van Rusland uit elkaar kan laten spelen. Nederland importeerde in 2013 voor 21 miljard aan Russische fossiele brandstoffen en investeerde voor ruim 8,2 miljard in de gasrotonde. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout presenteerde een jaar terug al zijn visie op een Groene Energieunie, nu zet GroenLinks specifiek voor Nederland uiteen wat wij kunnen doen om ons steentje bij te dragen.

In het rapport Samenwerken op de Noordzee zet GroenLinks de voordelen van een North Sea Grid, een netwerk van windenergie op de Noordzee, op een rijtje. Nederland kan door samen te werken met de landen rond de Noordzee een cruciale rol spelen in de doorvoer van duurzame energie. Het North Sea Grid is het alternatief voor de gasrotonde die de Algemene Rekenkamer in 2012 al zwaar bekritiseerde.

60 bilaterale gascontracten met Rusland

GroenLinks pleit al langer voor een Europese aanpak van energie, maar de EU-landen blijven huiverig. “Als je als Europa sterk wilt staan en met één mond wil spreken, dan zul je macht moeten overdragen naar Europees niveau,” aldus Eickhout. “Regeringsleiders durven dat niet aan, maar daardoor zijn er in Europa al meer dan 60 verschillende bilaterale energiecontracten met Rusland. Daardoor zit Poetin indirect aan de knoppen van Europese besluitvorming. Dat precies de reden waarom de Europese Commissie nu met dit plan komt.”

Volgens Van Ojik is de opmerking van de Nederlandse premier Rutte bij de presentatie van de nieuwe Europese Commissie typerend voor de houding van de Nederlandse regering. “Terwijl de hele wereld nadenkt over hoe we in de toekomst in onze energie kunnen voorzien, merkte Rutte laconiek op dat een eurocommissaris voor de Energieunie vooral laat zien dat het niet goed gaat met zo’n onderwerp.”

Eickhout vindt die opstelling fnuikend voor een doorbraak op duurzame energie: “Rutte vindt dat lidstaten hun energiemarkt zelf wel kunnen regelen. Dat betekent echter ook dat zaken als decentrale opwekking nauwelijks gestimuleerd worden omdat er nauwelijks concrete doelen zijn waaraan een land zich moet houden. Bovendien kan op die manier Nederland verder met ‘gasdiplomatie’, wat een chique woord is voor handel met Rusland.”

Meer lezen

Lees het hele rapport Samenwerken op de Noordzee