Milieudefensie legt woensdag opnieuw de vinger op de zere plek: Nederland voldoet nog steeds niet aan Europese normen voor luchtkwaliteit, normen die al sinds 2015 van kracht zijn.

“Dit meetrapport geeft nog maar weer eens aan dat Nederland en andere EU-landen de gezondheid van zijn eigen burgers geen hoge prioriteit geeft”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout. “De Europese normen zijn al een absoluut minimum, en dan nog slaagt men in verschillende grote steden er niet in deze norm te halen."

Tegenstrijdig beleid

De resultaten laten zien dat landen vaak tegenstrijdige beslissingen nemen, waar steden (en zijn bevolking) de dupe van zijn. Zo komt het meetrapport uit een dag nadat verschillende grote steden onder leiding van de Parijse burgemeester Anne Hidalgo naar de Europese rechter stappen om de ruimere marges voor stokstofoxide bij personenwagens aan te vechten. Die marges werden – door jawel, diezelfde lidstaten – eind 2015 afgesproken.

De EU-landen zelf hebben de normen voor luchtkwaliteit vastgelegd. Maar die zijn simpelweg niet haalbaar om dat de EU-landen zelf de uitstootnormen voor auto's versoepelen, concludeert Eickhout. “Het is absurd dat Europese steden hun eigen regeringen via de Europese rechter terecht moeten wijzen.” In plaats van steeds met de vinger naar ‘Brussel’ te wijzen, wil Eickhout dat  Europese regeringen hun verantwoordelijkheid nemen en steden ondersteunen in hun streven naar schonere lucht, in de eerste plaats door een consequent beleid te voeren.

Milieuzone werkt in Utrecht

Een van de weinige steden die wel aan de norm voldoet is Utrecht. Niet toevallig: Utrecht weert sinds vorig jaar oude dieselauto’s uit het stadscentrum. Eickhout: “Er is al veel kritiek gekomen op de Utrechtse milieuzone, maar feit is wel dat dit werkt. Zolang er geen striktere uitstootnormen komen, is dit een van de enige oplossingen om gezonde lucht in een stedelijke omgeving te garanderen.”