Volgens de nieuwe regels mogen treinmaatschappijen eisen dat mensen met een beperking of die niet goed te been zijn 24 uur voor vertrek hulp moeten aanvragen: “In Nederland kan dit nu al sneller en de 12 uur die wij wilden is haalbaar in heel Europa. Mensen met een beperking moeten zich ook spontaan kunnen verplaatsen”, aldus Van Sparrentak.
Verder wordt verplicht dat vanaf 2023 op alle nieuwe of vernieuwde treinen minimaal vier fietsen aan boord moeten passen. “Hoewel we minimaal 8 fietsen wilden, gaat deze verplichting echt zorgen voor meer fietsplekken in de trein. Om treinen klaar te maken voor de reiziger van de toekomst, is dit heel belangrijk.”
Een overmachtsclausule zorgt ervoor dat treinmaatschappijen geen compensatie hoeven te betalen bij slecht weer of andere ‘onvoorziene omstandigheden’. Zo’n clausule bestaat al voor vliegreizen en wordt nu dus voor treinreizen geïntroduceerd. Op het vlak van compensatie blijft alles bij het oude, zo komt er geen volledige terugbetaling bij twee uur vertraging. Van Sparrentak: “Als we de passagiersrechten nou echt zouden verbeteren, overtuigen we meer mensen voor de trein te kiezen en zo een duurzame keuze aantrekkelijker te maken. Jammer genoeg wordt deze kans nu gemist.”
De goedkeuring van het Europees Parlement is de laatste stap in het wetgevingsproces. De nieuwe regels gaan in vanaf 2023.