In veel huishoudens zorgt de stijgende energierekening voor grote zorgen. Het afgelopen jaar zijn energieprijzen zo extreem omhoog geschoten, dat het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om de rekening te kunnen betalen, en om überhaupt rond te komen. Dat geldt ook voor studenten wanneer zij een eigen woonruimte en energierekening hebben.De rechter concludeerde in juni dat de overheid de studenten niet mag buitensluiten van de energietoelage. Toch blijft het onduidelijk in hoeverre zij op steun kunnen rekenen. Gemeenten zouden steun kunnen geven via de bijzondere bijstand. Maar zij hebben tekort aan menskracht en budget.GroenLinks vindt dat er nu een oplossing moet komen voor dit “kastje-naar-de-muur’’ gewijs. Ook studenten hebben recht op energiecompensatie. Deze tijd is ook voor velen van hen financieel ook enorm zwaar.

Jonge raadsleden verenigen zich

Jonge raadsleden hebben een oproep gedaan aan ministers Schouten en Dijkgraaf om naar de situatie van jongeren te kijken. In die brief dringen zij de ministers aan om de studenten toch tegemoet te komen.

De afgelopen jaren zijn zwaar geweest voor onze generatie en ook nu hebben jongeren het lastig. Zij worden wederom hard geraakt door de gevolgen van de inflatie en de stijgende energierekening. Dit brengt niet alleen financiële gevolgen met zich mee, maar geeft ook een hoge mate van stress, onzekerheid en druk’, aldus GroenLinks-raadsleden Mina Morkoç en Sander van der Goes, namens 60 andere jonge raadsleden. Ook wethouders en jongerenorganisaties trokken aan de bel.

Dit is wat GroenLinks wil

1. Dat alle uitwonende studenten eenmalig een extra toeslag krijgen, via DUO.
  2. En als ze het daarmee niet redden, ze terecht kunnen bij gemeenten en een beroep kunnen doen op bijzondere bijstand

Debat uitgesteld

Minister Carola Schouten heeft laten weten dat het debat van 7 september over energietoelagen voor studenten wordt uitgesteld, omdat ze eerst nog in gesprek wil met studentenorganisaties. Dit tot grote teleurstelling van de studenten.

Iris Vergeer, voorzitter DWARS: "De minister wil eerst in gesprek met vakbonden, studentenorganisaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten maar heeft deze mogelijkheid al rijkelijk gehad. De kritiek op het uitsluiten van studenten van de energietoeslag klinkt al maanden. In juni werd de kritiek bevestigd door een uitspraak van de rechtbank van Gederland. Met dit uitstel lijkt compensatie voor studenten verder weg dan ooit, terwijl studenten nu al in financiële nood zitten. We roepen de minister daarom op het debat zo snel mogelijk aan te gaan en te zorgen dat studenten niet langer in de kou zitten."