Van Sparrentak is verheugd met haar benoeming: “Ik kijk er erg naar uit om de intergroup te leiden bij ons belangrijke werk op de bescherming en bevordering van de rechten van de queer-gemeenschap in alle EU-landen.”

Het werk van de werkgroep wordt in Europa en daarbuiten gezien als een effectief drukmiddel om schendingen van de rechten van de queer-gemeenschap aan de orde te stellen en om LHBTIQ+-gelijkheid hoog op de politieke agenda te houden. Zo kwam er mede op verzoek van de intergroup een rechtszaak tegen Hongarije over hun anti-LHBTIQ+ wet, en tegen Polen over hun ‘LHBTIQ+-vrije zones’.

Van Sparrentak: ‘’Ons werk wordt steeds belangrijker, gezien de recente inperkingen van LHBTIQ-rechten in verschillende landen.. Aan de ene kant zie je dat de acceptatiegraad in de samenleving van LHBTIQ+-ers elk jaar langzaam stijgt, maar aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat haat en geweld tegen de queer-gemeenschap toeneemt. Zorgelijk is dat dit aangewakkerd en versterkt wordt door giftige social media algoritmes die anti-LHBTIQ+-haat en desinformatie online pushen. Het meest recente voorbeeld is de schietpartij bij een gaybar in Bratislava waarbij twee queer mensen zijn vermoord.”

‘’We moeten alert zijn op de toenemende haat en desinformatie die over de queer-gemeenschap worden verspreid. We mogen onze verworven rechten niet laten terugdraaien door de extreemrechtse wind die steeds harder door Europa waait. Als we de rechten van minderheden niet kunnen beschermen, heeft dat gevolgen voor ons allemaal. Met de intergroup zullen we regeringen blijven aansporen om wetten ter bescherming van fundamentele rechten te handhaven en hen aanmoedigen door te gaan met beleid dat gelijkheid voor LHBTIQ+-mensen veiligstelt. Er staan ons nog vele gevechten te wachten en ik kijk ernaar uit om samen met mijn collega's van andere fracties voorop te gaan in deze strijd.''