Ik kan wel begrijpen waar dit vandaan komt. Ik maak me ook zorgen. Ik maak me zorgen wanneer ik de besmettingen weer hard zie oplopen. Als ik de nieuwsberichten zie van de IC-opnames die stijgen, regio’s die oranje en rood kleuren. We varen af op een volgende lockdown en dat moeten we voorkomen.

Het is namelijk niet niks. Om binnen te moeten zitten, weinig écht contact te kunnen hebben, om onze vrienden en familie weer niet te mogen zien. Om maar beperkt te kunnen sporten, naar de bios of de kroeg te gaan. Wij willen dat niet, ondernemers willen dat niet, niemand in Nederland wil een tweede lockdown. Nog steeds knuffelen we onze opa’s en oma’s niet. En laten we vooral ook stilstaan bij de mensen die een kwetsbare gezondheid hebben, die sowieso nog steeds nauwelijks buitenkomen en voor zichzelf moeten opkomen met de hashtag #geendorhout.

Maar op deze manier stevenen we wel af op een tweede lockdown. We willen het kabinet steunen in deze crisis, maar dat maakt het kabinet ons wel steeds moeilijker.

Gisteren in het coronadebat werd pijnlijk duidelijk dat dit kabinet de grip dreigt te verliezen op de coronacrisis. Er kan niet getest worden. Niemand weet wanneer er wél getest kan worden. Maatregelen voelen willekeurig aan. En dit kabinet maakt fouten als het aankomt op het voorzien van mensen in vitale beroepen van mondkapjes. Het punt is: fouten maken is onvermijdelijk in een crisis, maar het kabinet moet wel de bereidheid tonen daar van te leren. Die bereidheid zie ik onvoldoende.

Daarom zeggen wij tegen dit kabinet: het moet anders. Daarin zijn we heel helder, er moet veel meer en veel sneller getest worden. Zodat mensen die ziek zijn snel in quarantaine kunnen. Zodat mensen die wel klachten maar geen corona hebben, snel door kunnen met hun leven. Zodat als je verkouden bent, je even een test doet en snel weet waar je aan toe bent. Zo kunnen mensen die gezond zijn meer van hun vrijheid behouden. En kan onze samenleving gezonder functioneren.

Voorlopig is er nog geen uitzicht op de terugkeer van ons oude leven. Dat is hard maar waar. We zullen ook de komende tijd moeten leren leven in een wereld waarin Covid-19 bestaat.

Daarom is testen de crux om een tweede lockdown te voorkomen. Dat, gekoppeld met de solidariteit die ons in de eerste maanden door deze crisis heen heeft geloodst. Het is geen fijne boodschap, maar dit is wel wat het is.