Europarlementariër Kim van Sparrentak noemt het besluit een belangrijke stap: “Europa wil een leider zijn op het gebied van ethische kunstmatige intelligentie (AI), maar als het gaat om een verbod op surveillance-software in de publieke ruimte loopt Europa nu ver achter. Een samenleving waarin iedereen op straat zomaar gevolgd, geprofileerd en geïdentificeerd wordt, is een grove schending van onze vrijheden en onze privacy. Onacceptabel in de EU.”

Het Europees Parlement wil ook dat de EU stopt met het subsidiëren van technologieën die gebruikt kunnen worden voor biometrische surveillance in de publieke ruimte. GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik: “Steeds vaker financiert de EU bizarre technologieën die aan de EU-buitengrens vluchtelingen moeten afschrikken of buitenhouden. Ook rond vluchtelingenkampen worden deze technologieën ingezet om hen op een onmenselijke manier constant in de gaten te houden. Kwetsbare vluchtelingen worden in strijd met mensenrechten als proefkonijn voor dit soort technologieën gebruikt. Het financieren van dit soort technologieën en het testen ervan op vluchtelingen met EU-geld moet afgelopen zijn.”