Er waren 70% minder incidenten met vuurwerk, een kwart minder aanhoudingen en de brandweer is minder vaak uitgerukt.

GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld: ‘De druk op de zorg is door corona overbelast en veel operaties worden alweer uitgesteld. Extra slachtoffers door vuurwerk kunnen we ons simpelweg niet permitteren’.

GroenLinks en Partij voor de Dieren doen de oproep vandaag op nu.nl en willen in het coronadebat volgende week hierover in gesprek met het kabinet. Mocht er geen toezegging komen, dan dienen de partijen zelf een voorstel in. Ook de Politiebond is voorstander van een verbod. Jan Struijs, voorzitter Nederlandse Politie Bond: ‘Het is voor de veiligheid en gezondheid van belang dat er een algemeen vuurwerk verbod komt met oud en nieuw.’

In de jaarwisseling 2019-2020, toen er geen verbod was, waren er 1300 vuurwerkslachtoffers, zo’n 400 daarvan belandden op de eerste hulp, 900 gingen naar de huisarts. Driekwart van de geregistreerde incidenten waren het gevolg van het afsteken van legaal vuurwerk. De helft van de ongelukken kwamen door het gebruik van siervuurwerk en veel slachtoffers gebruikten niet zelf vuurwerk maar waren omstander.

GroenLinks en Partij voor de Dieren werkten al langer samen op dit onderwerp; in januari 2020 maakten ze al een initiatiefwet om vuurwerk te verbieden. Niet alleen vanwege het grote aantal slachtoffers maar ook vanwege het vuurwerk gerelateerde geweld tegen de politie dat enorm is toegenomen. Jesse Klaver liep in de jaarwisseling van 2019-2020 mee met de politie en was diep onder de indruk van de verhalen van agenten, brandweermannen en ambulancepersoneel die steeds gespot, bedreigd en bekogeld worden tijdens hun werk.