Europarlementariër Bas Eickhout: “Nu we eindelijk de fossiele banden met Rusland doorsnijden, moet Europa leren van haar fouten en in sneltreinvaart omschakelen naar een schone energievoorziening. Het zou oliedom zijn om grootschalige investeringen te doen die ons opnieuw afhankelijk maken van olie en gas.”

Het REPower-voorstel van de Europese Commissie zet in op energiebesparing en versnelde uitrol van duurzame energie. Om de energiezekerheid te garanderen ziet de Europese Commissie echter ook de noodzaak om beperkt te investeren in de import van vloeibaar gas (LNG) en alternatieven voor pijplijnolie uit Rusland. In het wetsvoorstel konden landen echter een onbeperkt deel van herstelplannen gebruiken voor deze fossiele investeringen. GroenLinks wilde fossiele investeringen helemaal uitzonderen. In het compromis dat vandaag werd aangenomen komen alleen projecten in aanmerking die door de Europese Commissie zijn aangewezen als strikt noodzakelijk voor de acute leveringszekerheid, bovendien moeten de projecten helemaal zijn opgeleverd in 2024.

Eickhout: “Sommige landen dreigen terug te vallen hun oude gasverslaving. We moeten koste wat kost voorkomen dat Europees geld die fossiele verslaving in de hand werkt”.
In een eerdere stemming van de Milieucommissie werd op aandringen van GroenLinks voorkomen dat extra CO2-uitstootrechten worden geveild voor de financiering van REPowerEU. Hierdoor zou er meer CO2 mogen worden uitgestoten. In plaats daarvan worden nu uitstootrechten die voor de komende jaren op de plank liggen eerder geveild, zonder de totale uitstoot van CO2 te verhogen. Dit werd vandaag overgenomen in het standpunt van het Europees Parlement.

Nu zowel de Raad van Ministers als het Europees Parlement hun standpunt hebben ingenomen, kunnen de onderhandelingen over de definitieve regels voor het financieren van REPowerEU beginnen.