GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout wordt een van de vaste leden van de enquêtecommissie die onderzoek gaat doen naar het dieselgate-schandaal bij Volkwagen en mogelijke andere gevallen in de auto-industrie. Het Europees Parlement stemt vanmiddag formeel in met de samentelling van de commissie die er kwam op initiatief van de Europese Groenen.

De enquêtecommissie zal onder andere in een aantal hoorzittingen proberen een antwoord te krijgen op de vele vragen bij het hele schandaal. De voornaamste vraag is of er verschillende (Europese) instanties tekenen al dan niet moedwillig negeerden. Eickhout: “Er zijn aanwijzingen dat bepaalde verantwoordelijken in dit dossier al langer op de hoogte waren van deze fraude en niets met deze informatie deden. De onderzoekcommissie moet dan ook de onderste steen boven halen, zodat we lessen kunnen trekken voor toekomstige EU-wetgeving en de naleving en controle ervan.”

Lijstje ligt klaar

De Europese Groenen hebben al een lijstje klaarliggen van instanties en personen die ze graag willen horen. Eickhout: "Naast verschillende eurocommissarissen van de vorige en huidige Commissie, roepen we ook graag de auto industrie ter verantwoording. De grote spelers van de Europese auto-industrie en met name Volkswagen kunnen een uitnodiging verwachten.” Verder lijkt het Eickhout nuttig om verschillende nationale Type Approval Authorities (de instanties die autotypes goedkeuren) te bevragen. Hiernaast zou de enquêtecommissie er goed aan doen verschillende ngo's die deze problematiek in kaart hebben gebracht, uit te nodigen.