De Commissievoorzitter hield een sterk en urgent pleidooi voor het verdedigen van de democratie in Europa en wereldwijd. Voor GroenLinks betekent dit dat de Commissie geen compromissen kan sluiten over EU-subsidies aan Polen en Hongarije, zolang de rechtsstaat daar niet echt wordt hersteld. GroenLinks hoopt bovendien op concrete voorstellen van de Commissie die de rol van algoritmes in het ondermijnen van democratie online aanpakken.

Het is hoopvol dat Von der Leyen erkent dat Europa een dubbele standaard hanteert als het gaat om Oekraïense vluchtelingen en mensen die uit andere delen van de wereld vluchten voor oorlog en geweld. Maar dat moet dan ook betekenen dat de Commissie harder ingrijpt als lidstaten willens en wetens het recht op asiel schenden.

GroenLinks steunt de plannen van de Commissie om in te grijpen in de energiemarkt  en hoopt op snelle steun van de EU-landen zodat exorbitante winsten van energiebedrijven terugvloeien naar mensen. “De 140 miljard euro die dit oplevert kan echt een verschil maken voor mensen”, aldus Eickhout. GroenLinks mist echter nog concrete voorstellen voor een volwaardig Europees energiebeleid. “Om energienationalisme te voorkomen, moet de EU meer bevoegdheid krijgen op het gebied van de coördinatie van energiebeleid en infrastructuurontwikkeling. Anders kan Poetin landen tegen elkaar blijven uitspelen.”

Von der Leyen benadrukte ook terecht de noodzaak voor Europa om lessen te trekken uit de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit Rusland. Ook afhankelijkheid van China en andere autoritaire regimes maakt de EU kwetsbaar. GroenLinks kijkt met interesse uit naar voorstellen om landen meer begrotingsruimte te bieden voor strategische investeringen, een nieuw investeringsfonds en een wet voor het garanderen van cruciale grondstoffen. Daarbij is het belangrijk om de Europese Green Deal centraal te stellen en milieu- en klimaatgrenzen te stellen aan de digitalisering van de economie.

Een kritische reflectie over hoe marktwerking en de obsessie met economische groei een socialer Europa in de weg zit, bleek helaas niet aan deze Commissievoorzitter besteed. De groene fractie in het Europees Parlement blijft bij de Commissie aandringen op het centraal stellen van brede welvaart in al het Europees beleid.