De laatste week vol met debatten en stemmingen voor het zomerreces zit erop. Hiermee komt ook een einde aan een bewogen parlementair jaar, waarin we afscheid namen van Bram van Ojik en Jesse Klaver onze nieuwe fractievoorzitter werd. Dit zomerreces biedt ons ruimte om ons te bezinnen en om  nieuwe inspiratie op te doen, zodat we ons het volgende parlementaire jaar  weer volop in kunnen zetten voor goede zorg, schone energie, meer werk en eerlijk delen.

GroenLinks heeft op de laatste dag  nog de volgende resultaten geboekt:

• Motie waardoor de Minister Asscher van Sociale Zaken met werkgevers en werknemers in gesprek gaat over het aanbieden van een tweede meerjarig contract  kunnen (met CDA en D66). Een tweede contract van bijvoorbeeld vier jaar, is aantrekkelijk voor zowel werknemer als werkgever, in plaats van dat het contract na twee jaar wordt opgezegd door de ketenbepaling in de Wet werk en Zekerheid. Dit was een van de drie voorstellen die Linda Voortman deed in het debat op 2 juli.
  • Motie waardoor verschillende varianten van collectivisering van loondoorbetaling bij ziekte onderzocht worden. Minister Asscher wilde met een eigen voorstel komen, GroenLinks is voorstander van collectiviseren maar vindt het belangrijk om verschillende varianten te zien te krijgen. Door collectiviseren wordt het makkelijker voor kleine werkgevers om mensen in dienst te nemen.
  • Motie waardoor inzichtelijk zal worden gemaakt hoe gemeenten met kwetsbare jongeren omgaan vanaf het moment dat zij zich melden voor een bijstandsuitkering, en of zij voldoende instrumenten hebben om deze jongeren direct te helpen (met PvdA en D66). Dit omdat gemeenten wettelijk verplicht zijn jongeren vier weken te laten wachten voordat zij een uitkering mogen aanvragen, ook heel kwetsbare jongeren (voormalig Wajong).
  • Motie die het kabinet oproept een standaard te creëren voor verantwoording door jeugdzorgorganisaties aan gemeenten, waardoor de bureaucratie in de jeugdzorg afneemt.
  • Motie die er voor zorgt dat aanvullende, overbodige eisen die worden gesteld aan het persoonsgebonden budget door gemeenten worden weggenomen.
  • Motie die het kabinet oproept het belang van schone energie en de installaties en voorzieningen die daarvoor nodig zijn moeten op te nemen in de nieuwe omgevingswet.
  • Motie die het kabinet oproept om bij het invullen van de nieuwe omgevingswet rekening te houden met de uitspraak van de rechter in de klimaatzaak dat de Nederlandse staat meer moet doen om CO2 uitstoot tegen te gaan.