GroenLinks-partijleider Jesse Klaver: “Het kabinet belooft werkende ouders vooruitgang maar ze gaan er in werkelijkheid keihard op achteruit. En dat in een tijd waarin veel gezinnen het al moeilijk hebben. Deze gezinsboete moet van tafel.”

Inkomensafhankelijke Combinatiekorting (IACK)

De inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) is een heffingskorting, oftewel een bedrag dat afgaat van de totale belastingsom die een belastingplichtige moet betalen. Ouders van een kind dat jonger is dan twaalf jaar hebben recht op de IACK als ze alleenstaand zijn, ofwel allebei werken en het laagste inkomen minimaal €5548,- per jaar is. De korting bedraagt in 2023 maximaal €2694; dit bedrag wordt bereikt bij een bruto-inkomen van €29.076 per jaar. Dat ligt tussen het minimumloon en een modaal inkomen in. Wie dat bedrag of meer verdient, gaat er met de afschaffing van de IACK dus €224,50 netto per maand op achteruit.

Gezinsboete

Het afschaffen van de IACK zou goed gemaakt worden door de bijna gratis kinderopvang, maar deze wordt nu met twee jaar uitgesteld. Dat betekent dat nieuwe ouders wél een lastenverzwaring gepresenteerd krijgen, maar dat de bijbehorende lastenverlichting wordt uitgesteld; een gezinsboete. Het gaat daarbij om een hele grote groep ouders. Voor veel gezinnen is een achteruitgang van €224,50 moeilijk te dragen, zeker omdat de inflatie en hoge energiekosten ook zwaar drukken op het inkomen. Voor GroenLinks is de toekomstige gezinsboete daarom onacceptabel.

Dinsdag praat de Tweede Kamer verder over de kinderopvang en de kosten die daarmee gepaard gaan. GroenLinks wil dat de minister uitvoerig ingaat op de kritiek die de partij vorige week al op de afschaffing van de belastingkorting heeft geleverd. Ook bij het debat over de Voorjaarsnota zal de partij eisen dat bezuiniging van tafel gaat.