In het wetsvoorstel voor transparantie van politieke advertenties online wil de Commissie verplichte informatielabels bij online advertenties van politieke partijen en advertenties die politieke discussies kunnen beïnvloeden. Hierop moet staan hoeveel er betaald is voor een advertentie, door wie dat betaald is waarom je de advertentie te zien krijgt. Ook moeten gebruikers toestemming geven (opt-in) om politieke advertenties te zien op basis van gevoelige informatie, als hun etniciteit, religie of seksualiteit.
Europarlementariër Kim van Sparrentak vindt meer transparantie een belangrijke stap, maar dat de voorstellen op dataverzameling de plank misslaan: “Vooral het opt-in voorstel is absurd: mensen zouden nooit op basis van gevoelige kenmerken beïnvloed mogen worden. Hier is niets anders mogelijk dan een totaalverbod. Al met al gaan de voorstellen voorbij aan de kern van het probleem: voor meer interactie, aandacht en winst promoten de algoritmen van online platforms op grote schaal vooral schokkende, ongenuanceerde of onware berichten. Dit manipulatieve winstmodel werkt maatschappelijke polarisatie in de hand en is daarmee een gevaar voor onze democratie. ”
De Commissie scherpt ook de regels voor de financiering van Europese politieke partijen aan. Partijen moeten voortaan verplicht informatie inwinnen over organisaties of individuen die donaties geven. De regels verbieden echter geen donaties van bedrijven, zoals GroenLinks wil. In het verleden namen diverse fracties in het Europees Parlement donaties aan van multinationals zoals Google, Microsoft, Uber en Bayer.
Europarlementariër Bas Eickhout: “De invloed van bedrijven op Europese wetgeving is veel te groot. Donaties van multinationals aan de politiek zijn ongewenst, want die zorgen voor belangenverstrengeling. Transparantie is onvoldoende: het moet simpelweg worden verboden.”