Het recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van informatie is een groot goed. Een belangrijke toevoeging hieraan in het gepresenteerde voorstel is dat iedereen toegang zou moeten hebben tot diverse, betrouwbare en transparante informatie online. Daaronder vallen onder meer: transparantie over waar informatie vandaan komt en het belang van een gevarieerd aanbod aan informatie. Hiermee onderkent Europa dat het online bestrijden van desinformatie, haat zaaien en polariserende algoritmes een van de grootste digitale uitdagingen van onze tijd is.

Volgens Van Sparrentak is het onderkennen van het gevaar een eerste stap, maar is het hoog tijd voor harde maatregelen: “Al jarenlang versterken de algoritmen van sociale media als Facebook, Twitter of Instagram zeer gericht de verspreiding van desinformatie en haat. Zo sleuren zij mensen die daarvoor vatbaar zijn steeds verder in extreme gedachten, omdat dit meer clicks en dus meer winst oplevert. Dit vormt een groot gevaar voor ons publieke debat, onze democratie en de nationale veiligheid.”

Verder erkent de Commissie dat de digitale transitie ook milieuvriendelijk moet zijn en dat dit niet vanzelf gebeurt. Afgelopen jaar stuurden op initiatief van Van Sparrentak 50 Europarlementariërs een brief met een oproep voor meer actie op het verduurzamen van de IT-sector.

Van Sparrentak wil dat er concretere plannen komen om mensen te beschermen bij digitalisering op werk. Het recht om offline te zijn is belangrijk om de balans tussen werk en privé te behouden in de digitale transitie. Bovendien benadrukt ze dat de effecten van digitalisering op de werkvloer goed tegen het licht moeten worden gehouden: “Steeds vaker zien we bizarre vormen van surveillance op werk: het constant monitoren van waar je naar kijkt, hoeveel je typt of mailt en zelfs het gebruik van emotieherkenningssoftware voor het meten van prestaties. Er moet een Europees verbod komen op surveillance van werknemers, duidelijkheid over waar beslissingen op gebaseerd zijn en je moet altijd naar een mens kunnen gaan voor uitleg en beroep als je het niet met een beslissing door een algoritme eens bent.”