3. Is het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie goed?
Nee. Zelfs de Europese Rekenkamer leverde flinke kritiek op het voorstel. In het voorstel verplaatst de focus zich van de basiseisen naar vrijwillige ‘ecoschemes’: extra geld voor boeren die maatregelen voor het milieu nemen. De voorwaarden daarvoor zijn erg onduidelijk, wat ten koste gaat van de natuur.
Dit voorstel kwam trouwens nog van de vorige Commissie. De nieuwe Commissie van Ursula von der Leyen is bezig met de Green Deal en wil strikte klimaat- en biodiversiteitsdoelen stellen. Goed landbouwbeleid is cruciaal om deze doelen te halen. De Europese Commissie liet het oude GLB-voorstel echter ongewijzigd. Daarom hangt alles af van de komende stemming in het Europarlement.
4. En de landbouwministers in de Europese Raad?
De Europese landbouwministers hebben weinig oog voor het milieu. Een meerderheid van de landen wil een GLB dat zoveel mogelijk nationale beleidsvrijheid toelaat. In de praktijk betekent dat zo laag mogelijke eisen ten koste van de natuur.
5. Zal het Europees Parlement de situatie rechttrekken?
Hierover in een interne strijd gaande in het Europees Parlement. De Landbouwcommissie wil het voorstel afzwakken, maar de Milieucommissie wil het juist aanscherpen. Om de plenaire stemming geordend te laten verlopen, is de afgelopen tijd onderhandeld over compromissen. Vorige week kondigde de christendemocraten, socialisten en liberalen aan dat ze een akkoord hadden, maar de deal kwam meteen onder vuur te liggen. Het GLB dreigt weer zeven jaar niets voor natuur en klimaat te doen.
6. Waarom is de deal van de christendemocraten, socialisten en liberalen slecht?
Het compromis van de drie fracties is net zo zwak als het verouderde Commissievoorstel. Drie voorbeelden:
- Basiseisen. Boeren moeten ruimte houden op hun land voor natuur, bijvoorbeeld met hagen, houtwallen en slootkanten. Dit is een basiseis om subsidie te kunnen ontvangen. Maar de deal kopieert huidig geldende regels die vol met uitzonderingsposities zitten, waardoor ze betekenisloos zijn. Dit is een van de oorzaken waarom studies uitwijzen dat het GLB faalt.
- Ecoschemes. Dit zijn maatregelen die een boer vrijwillig neemt en extra geld voor ontvangt. In de deal zijn landen volledig vrij hoe ze de ecoschemes ontwikkelen. Daarnaast zet het compromis een maximum op het geld dat landen aan ecoschemes (en dus vergroening) kunnen besteden. Dit is een grote wens van de landbouwlobby.
- Green Deal-doelen. Het compromis laat na om bindende milieu- en klimaatdoelen in de wetgeving op te nemen die de Europese Commissie de mogelijkheid geeft om, in het uiterste geval, een EU-land voor de rechter te slepen als de boel niet op orde is. De natuur-, klimaat-, pesticiden-, antibiotica- en kunstmestdoelen die uit de Green Deal voortvloeien worden genegeerd.