GroenLinks heeft drie voorstellen om onze verantwoordelijkheid in de internationale gemeenschap te pakken en ervoor te zorgen dat de gevolgen zo eerlijk mogelijk zijn. Waarbij we zorgen voor de mensen die nu al niet rondkomen.

1. Noodwet energieprijs
    We bevriezen de prijs van energie in Europa.

GroenLinks wil in Europees verband de energieprijs voor huishoudens tijdelijk bevriezen om te voorkomen dat de energierekening van huishoudens nog verder stijgt door de oorlog. Ook de Belgen pleiten hiervoor en Frankrijk heeft dit al nationaal doorgevoerd. Het tijdelijk bevriezen van de energieprijzen geeft huishoudens de tijd om de woning te verduurzamen. Huishoudens kunnen zo voorkomen dat zij na afloop van de bevriezing de energierekening meteen weer zien stijgen. Het kabinet moet hier niet op wachten. Daarom roept GroenLinks het kabinet nu op noodmaatregelen uit de prijzenwet in werking te laten treden. Die wet zegt dat de minister van Economische Zaken prijsbeperkingen kan instellen wanneer zich een “plotseling voordoende noodsituatie van de nationale economie” voordoet met versnelde inflatie tot gevolg. Dat is nu het geval.

2. Grootschalige besparing
    Als we minder gebruiken zijn we ook minder afhankelijk.

Dit jaar moet het jaar van de energiebesparing worden. Volgens experts  kunnen we binnen een jaar bijna 1/8 minder gas gebruiken en binnen vier jaar zelfs een kwart. We moeten onze cv’s beter afstellen, woningen isoleren en bedrijven en de industrie op korte termijn verplichten te verduurzamen. Het beter afstellen van onze CV’s alleen al kan tot wel bijna 4% van ons gasverbruik schelen. De plannen en ideeën zijn er, ze moeten alleen met heel veel urgentie door het kabinet worden uitgevoerd. Dat is niet alleen goed voor de geopolitieke situatie nu, maar ook voor de energierekening en het klimaat.

3. Energietoeslag verruimen en minimumloon verhogen
    We staan mensen die het al zwaar hebben ruim bij.

Er wordt op dit moment een regeling uitgewerkt waardoor gemeenten 200 euro kunnen uitkeren aan mensen met een laag inkomen die hard geraakt worden door de gestegen gasprijzen. Er zullen vele huishoudens zijn voor wie deze 200 euro bij lange na niet genoeg is. GroenLinks wil daarom dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om het bedrag te verhogen voor mensen die dat nodig hebben. Hiervoor is expliciete toestemming van het kabinet nodig en de toezegging dat het Rijk dit financiert. Daarnaast moeten gemeenten niet wachten tot de regeling klaar is, maar nu al beginnen met uitkeren.  Ook moet het minimumloon versneld worden verhoogd. Hiermee zorgen we snel voor een flinke koopkrachtverbetering voor een grote groep mensen die nu moeilijk rond kan komen. Nu is het zo dat het minimumloon automatisch twee keer per jaar met de helft van de ontwikkeling van de gemiddelde lonen wordt verhoogd. GroenLinks pleit ervoor om in deze moeilijke omstandigheden het jaarlijkse indexatiemoment in juli te gebruiken het minimumloon met 75 procent van de ontwikkeling van de lonen te verhogen.