Alle hoogtepunten van de APB 2020

Bekijk hier de inbreng en interrupties van Jesse Klaver tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, volgend op Prinsjesdag in de Tweede Kamer.👇

"Tijd om te kiezen voor klimaat, zorg en eerlijk wonen"

De afgelopen periode zagen we de klimaatstakers. We zagen door het hele land demonstraties van Black Lives Matter. We zien een nieuwe generatie opstaan die geen genoegen neemt met een systeem dat onderdrukt en de aarde uitput. Na 10 jaar crisismanagement van de VVD is het tijd voor nieuw leiderschap.

Tijd om te kiezen voor zorg. Tijd om te kiezen voor eerlijk wonen. Tijd om te kiezen voor klimaat.

"We hebben geen groeifonds, maar een klimaatfonds nodig"

Dat leiderschap zit niet in deze begroting, niet als het gaat over klimaat, niet als het gaat over woningen en hoge huren, niet als het gaat over het verhogen van de zorgsalarissen.

Waarom is dit fonds gericht op ouderwetse economische groei, en niet op klimaat, groene innovatie, de economie van de toekomst, brede welvaart? We hebben geen ouderwets groeifonds nodig; we hebben een klimaatfonds nodig.

"De eerste vraag bij het drama op kamp Moria moet zijn: hoe kunnen we helpen?"

Of we nu 10, 100 of 500 mensen opnemen uit de hel die Kamp Moria heet, het is allemaal gegoochel met kleine getallen. De eerste vraag bij zo’n drama moet zijn: hoe kunnen we helpen? Maar de vraag bij de coalitie was: hoe kunnen we een politiek probleem oplossen?

Jesse Klaver: "Er zitten 13.000 mensen op Lesbos. U kunt wel zeggen: we vinden het allemaal verschrikkelijk wat we zien. Dan zeg ik: je kunt er naar kijken, of je kunt er wat aan doen."

"Dit kabinet kiest ervoor om wel 2 miljard aan het grote bedrijfsleven te geven"

Wonen is een grondrecht. Maar door de doorgeschoten marktwerking op de woningmarkt is er bijna geen betaalbare huurwoning te vinden. Dat moet anders. Geen woningmarkt, maar volkshuisvesting. We moeten als overheid investeren in voldoende, fijne, betaalbare en duurzame woningen voor iedereen.

Wij hebben de belofte gedaan aan mensen in de zorg om ze beter te waarderen. Niet alleen met een bonus, niet alleen met een schouderklopje, maar met een verhoging van het salaris. Juist voor hen die niet zoveel verdienen. Waarom zit dat niet in de begroting?

"Deze woorden doen iets met de samenleving"

"Er is racisme en discriminatie in Nederland. Maar u wilt zich daar niet tegen verzetten. Sterker nog: uw hele betoog vandaag is doorspekt van racistische betuigingen. En dat mag hier in het parlement, maar het is wel walgelijk." Jesse Klaver tegen Geert Wilders over institutioneel racisme.

We strijden voor de emancipatie van en gelijke rechten voor gemarginaliseerde groepen en tegen iedere vorm van uitsluiting en discriminatie. Een inclusief Nederland, waarin iedereen zichzelf kan zijn.

"We hebben een sterke overheid nodig"

Veel mensen hebben het op dit moment moeilijk. De huren zijn al veel te hoog en iedere stijging is er een te veel. Kunnen GroenLinks en de VVD samenwerken om huurstijging tegen te gaan en problemen voor mensen op te lossen?

"Exact hetzelfde bedrag als bij afschaffing van de dividendbelasting"

Waarom krijgt het grote bedrijfsleven honderden miljoenen, zonder dat we weten waar dit geld precies voor bedoeld is?

Juist in deze crisis is het belangrijk om scherp te kiezen waar je geld aan uitgeeft. Wat ons betreft geef je dit geld uit aan een beter salaris en minder werkdruk in de zorg. Niemand weet precies wat het effect is van dit investeringsfonds voor grote bedrijven. We weten wél wat het effect is als we dat geld inzetten in de zorg, het onderwijs, meer bouwen en verduurzamen.