Straatsburg

Van Brussel naar Straatsburg en terug. De maandelijkse verhuizing van het Europees Parlement is veel Europeanen een doorn in het oog. Terecht. GroenLinks is de enige partij die consequent ijvert voor beëindiging van het 'verhuiscircus'.

In het EU-verdrag staat dat Straatsburg de zetel is van het Europees Parlement. Daar moet het parlement twaalf zittingen per jaar houden. Maar de meeste vergaderingen van het parlement vinden al sinds jaar en dag in Brussel plaats. Daar kan het parlement zijn democratische taak beter vervullen. In Brussel huizen immers de Europese Commissie, die door het parlement gecontroleerd moet worden, de vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en de internationale pers. Met één zetel in Brussel zou het EP jaarlijks circa 150 miljoen euro en 20 duizend ton CO2-uitstoot besparen.

Europese Groenen nemen initiatief

Het Europees Parlement kan alleen weg uit Straatsburg als alle regeringen en nationale parlementen van de 28 EU-landen instemmen met een wijziging van het EU-verdrag. De Franse regering weigert dat. De andere Europese regeringen weigeren om Parijs onder druk te zetten. Het initiatief moet daarom vanuit het Europarlement zelf komen. Op voorstel van de Groene fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, heeft het parlement eind 2013 besloten dat het gaat vechten voor het recht om z’n eigen zetel te kiezen. In dat geval zal het overgrote deel van de Europarlementariërs voor Brussel kiezen.

Den Haag ligt dwars

Het Europarlement bereidt zich nu voor om, na de Europese verkiezingen, zelf het initiatief te nemen tot de benodigde verdragswijziging. Dat recht heeft het parlement sinds het Verdrag van Lissabon. Een meerderheid van de nationale regeringen moet ermee instemmen, alvorens de onderhandelingen kunnen starten.

Helaas is de Nederlandse regering tegen elke verdragswijziging. De Tweede Kamer legt zich daarbij neer. Een motie van GroenLinks vóór een snelle verdragswijziging werd in 2013 door álle andere partijen in de Kamer verworpen. Zolang er zoveel partijen zijn die A zeggen maar B doen, komen we niet van Straatsburg af.