Jesse, in januari ging je ook naar het Catharina Ziekenhuis. Waarom ging je nogmaals langs?

Dat klopt. Dat werkbezoek in het Catharina Ziekenhuis toen was ontzettend indrukwekkend en heeft heel erg geholpen om een goed beeld te krijgen van wat er speelt in de zorg. Het Catharina Ziekenhuis wordt gevolgd door het Algemeen Dagblad en in een artikel in de krant zei de teamleider van de IC verpleegkundigen die me vorig jaar rondleidde: “We krijgen onze boodschap niet meer overgebracht op de samenleving. (…) Vlak voor de verkiezingen ontvingen we hier Jesse Klaver, de burgemeester is langs gekomen, maar nu? Het is ijzig stil.”

Door deze oproep, de toenemende druk op de zorg en omdat we als politiek weer allerlei moeilijke beslissingen moeten nemen rondom corona en het daarvoor belangrijk is te spreken met de mensen die elke dag op de werkvloer staan vond ik het heel fijn dat ik weer welkom was in het Catharina Ziekenhuis is Eindhoven om te kijken hoe het daar acht maanden later gaat.

Hoe was het daar?

De vechtlust van de artsen en verpleegkundigen was nog net zo hoog als de vorig keer. Deze mensen gaan alsmaar door, omdat ze hun patiënten nooit in de steek laten. Voor mij zat het grote verschil hem in de vermoeidheid van de zorgmedewerkers. Verpleegkundigen vallen letterlijk om en er is veel meer ziekteverzuim dan in het begin van de crisis. De druk op het personeel was al hoog voor corona, maar met deze crisis die nu al 1.5 jaar duurt is die druk nog hoger.

Jesse Klaver in het Catharina ziekenhuis

Artsen maken dagelijks keuzes tussen welke mensen ze wel kunnen helpen en welke zorg uitgesteld moet worden. Dat zijn verschrikkelijke keuzes. Er zijn zulke grote wachtlijsten ontstaan dat uitgestelde zorg nu weer uitgesteld moet worden.

We moeten investeren in de zorg

Er is een tekort aan personeel en dat moet worden opgelost. Dan creëren we meer ruimte op de IC’s, maar ook in bijvoorbeeld verpleeghuizen. Maar zolang de werkdruk voor zorgverleners hoog is en de waardering laag, is het niet aantrekkelijk voor mensen om in de zorg te werken. Daarom verlaten veel mensen de zorgsector. Daarom wil GroenLinks fatsoenlijk loon, een coronaopslag voor alle mensen die in de zorg werken en goede arbeidsvoorwaarden. En een terugkombonus kan ervoor zorgen dat gediplomeerden terugkeren. Deze voorstellen om de zorg blijvend te versterken gaat GroenLinks deze week doen in de Tweede Kamer. Lees hier meer over onze voorstellen om de zorg te versterken.

Het is dus ontzettend hard knokken voor alle zorgmedewerkers, van het schoonmaakpersoneel tot de IC-artsen. Waar kreeg je hoop van tijdens dit werkbezoek?

Van de medewerkers in het ziekenhuis. Die stuk voor stuk vertellen dat ze vinden dat ze de mooiste baan van de wereld hebben. Die zeggen “ik kan niks bedenken dat leuker is dan ons vak”. Die maar doorgaan om patiënten de beste zorg te verlenen, die er dag in dag uit staan en die zelf nooit klagen. Maar de politiek moet er wel zijn voor deze mensen en ze helpen hun vak uit te kunnen oefenen.

Benieuwd naar verdere plannen om onze zorg en haar medewerkers te steunen?

Dit is hoe GroenLinks de zorg wil fixen

We hebben in Nederland fantastische zorg. Maar een onbegrensd geloof in de vrije markt, en het kapitalisme door rechtse partijen heeft onze zorg beschadigd.

Juist op de vitale beroepen in onze samenleving is keihard bezuinigd. Terwijl we allemaal weten hoe waardevol het is om te kunnen rekenen op goede zorg wanneer dat opeens nodig is.

Wat er nu precies mis is in de zorg? Jesse legt het je uit in deze video.

Liever lezen? 👉 Hoe GroenLinks de zorg wil fixen