Het voorstel van de Europese Commissie voor het nieuwe GLB leverde vanaf het begin al veel kritiek op. De huidige Europese Commissie onder leiding van Ursula von der Leyen besloot het weinig duurzame voorstel van de vorige Commissie ongewijzigd over te nemen, ondanks de nieuwe ambities van de Europese Green Deal. “De Commissie liet het aan het Europarlement en de lidstaten om het voorstel te vergroenen. De EU-landen willen echter zo veel mogelijk vrijheid om het geld in te zetten, wat uitdraait op zwakke milieuregels. In het Parlement won de boerenlobby het van de progressieve partijen, dus deze strategie was gedoemd te mislukken’, aldus Eickhout.

De deal die er nu ligt is daarom slecht nieuws voor het klimaat en de biodiversiteit. GroenLinks heeft zich ingezet voor veel strengere klimaat- en biodiversiteitseisen en een betaling in de vorm van zogenaamde eco-schemes, in plaats van boeren te betalen per hectare grond. Eickhout: “EU-subsidies moet worden gebruikt voor het algemeen belang: de vergroening van de landbouw. Hoewel daar nu een deel van het geld heen gaat, zijn de verduurzaamingseisen steeds verder verzwakt. Ook zijn de basiseisen voor het krijgen van subsidie, bijvoorbeeld door ruimte houden voor hagen en houtwallen, afgezwakt.”

Over het akkoord wordt na de zomer gestemd door het Europees Parlement. Daarna is de strijd echter niet gestreden. “Wanneer de deal wordt aangenomen zullen de landen moeten komen met nationale plannen om de miljarden uit te kunnen geven. Wij zullen deze plannen in zowel Nederland, als Europa kritisch volgen. Landen kunnen zelf nog echt het verschil maken door het geld zo groen mogelijk te investeren”, aldus Eickhout.