Wij Willen:

• De bezuinigingen op de vergoeding voor mantelzorg terugdraaien;
  • Dat mantelzorgers af en toe afgelost worden door professionals of vrijwillige zorgverleners;
  • Stimuleren dat er meer woningen komen waarin verschillende generaties samen kunnen wonen.

De bezuinigingen op mantelzorg moeten worden teruggedraaid. De kwaliteit van zorg moet weer centraal komen te staan. Zorg moet beter aansluiten bij de behoefte van de patiënt. Zorg moet over vertrouwen, samenwerking en solidariteit gaan.

Gemeenten moeten mantelzorgers beter ondersteunen

Gemeenten moeten goed kijken naar de persoonlijke situatie als iemand met een uitkering veel mantelzorg verleent aan hun naaste: als iemand fulltime voor hun zieke moeder zorgt, is het mogelijk voor alle partijen beter dat diegene dat blijft doen, in plaats van op zoek te moeten naar (tijdelijk) werk. Dan moet de gemeente niet blijven hameren op de sollicitatieplicht. Ook moet het mogelijk zijn dat mantelzorgers af en toe afgelost worden door professionele of vrijwillige zorgverleners.

Meer woningen voor verschillende generaties

GroenLinks wil stimuleren dat er meer woningen komen waarin verschillende generaties samen kunnen wonen.

Een motie van GroenLinks die de overheid oproept een campagne te lanceren die mantelzorgers bewust maakt van hun rechten is aangenomen