Dieselgate

Autoindustrie

We weten dat auto's schadelijke gassen uitstoten: slecht voor het klimaat én voor onze longen. Met Europese afspraken proberen we te bereiken dat auto's steeds schoner worden. De autofabrikanten kunnen dat technisch al, maar ze slagen er via hun machtige lobby steeds in om de limieten steeds op te rekken of ze blijken simpelweg te frauderen. Als het aan GroenLinks ligt, komt daar snel een einde aan.

Parlementaire enquête

In september 2015 kwam naar buiten dat Volkswagen fraudeerde met de tests om nieuwe auto's goed te keuren (Dieselgate). Met speciale software zorgde Volkswagen ervoor dat haar auto's tijdens tests lagere uitstootwaardes haalden dan in daadwerkelijk gebruik. Volgens Europese regelgeving is het gebruik van deze software nadrukkelijk verboden.

Omdat het onduidelijk is in hoeverre nationale regeringen en de Europese Commissie hiervan al eerder op de hoogte waren, stelt het Europees Parlement – op initiatief van de Europese Groenen – een parlementaire enquêtecommissie die deze fraude moet onderzoeken.

Autotests

Voordat een nieuwe auto in Europa de weg op mag, moet een fabrikant een auto uitgebreid testen, onder andere op de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en stikstofoxide (NOx), maar ook op brandstofgebruik. Tijdens zo'n laboratoriumtest mag een fabrikant volgens de huidige Europese regelgeving een hoop trucjes uithalen om die uitstoot zo laag mogelijk te maken: bijvoorbeeld de spiegels demonteren en deurkieren dichtplakken. Op die manier zijn de uitstootwaardes een papieren werkelijkheid. Ze kloppen voor geen meter met de daadwerkelijke uitstoot van een auto tijdens normaal gebruik.

GroenLinks wil auto's zo snel mogelijk in situaties van normaal gebruik getest worden.

Foutmarges en lobby

Europa werkt trouwens al aan deze praktijktests met 'real driving emissions' of RDE- waarbij auto's op de weg worden getest -  en heeft een voorstel klaarliggen dat in principe vanaf januari 2016 in werking kan treden. Maar in de voorstellen die voorliggen, slaagden de EU-landen (onder druk van hun autofabrikanten) erin om de uitstootnormen af te zwakken in plaats van aan te scherpen. Met het mooie conformity factor mogen autofabrikanten onder het mom van onnauwkeurigheid in de meting en een aanpassingstijd de limieten nog ruim overschrijden. In een overgangsperiode is dat zelfs meer dan het dubbele van de norm.

Als het aan GroenLinks ligt, verwijst het Europarlement dit slappe voorstel zo snel mogelijk naar de prullenbak.

Sjoemelsoftware

Volkswagen ging nog verder: In hun auto's installeerde ze software die doorhad of de auto in een laboratorium werd getest. In dat geval gaf de auto lagere uitstootwaardes. Zo konden ze keuringsinstanties om de tuin leiden. Na eerdere schandalen is dat in Europese wetgeving nadrukkelijk verboden. Volkswagen moet nu wereldwijd miljoenen auto's terugroepen om de software aan te passen, zodat auto's altijd aan de voorwaarden van de test voldoen. Het is nog maar de vraag of alle autobezitters daarmee akkoord gaan.